Zakupologiku ucz się na cudzych błędach

Najlepiej uczyć się na przykładach. Przeczytajcie.


1. Jeżeli kupiony towar ma wadę, możesz złożyć reklamację w ciągu 2 lat od wydania towaru.

2. W reklamacji powinieneś określić swoje żądanie dotyczące doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową (przez naprawę lub wymianę) lub zwrotu całości bądź części wpłaconych środków (przez odstąpienie od umowy lub obniżenie ceny). Warto skorzystać z dostępnego na stronie UOKiK formularza reklamacyjnego

3. Podstawą reklamacji może być rękojmia (zawsze) albo gwarancja (o ile została udzielona). Do ciebie należy wybór podstawy składania reklamacji. Przedsiębiorca nie może zmienić twojej decyzji.

4. W przypadku problemów możesz skorzystać z bezpłatnej pomocy dla konsumentów: rzecznicy konsumentów, Federacja Konsumentów, bezpłatna infolinia: 800 889 866.

A teraz obiecane przykłady: przeczytajcie jak Deichmann i Bata oszukiwali kupujących, zapamiętajcie i nie dajcie się wprowadzić w błąd.

Brak wiadomości to dobra wiadomość? Nie dla Deichmann.


Zgodnie z prawem to przedsiębiorca zobowiązany jest ustosunkować się do reklamacji. Przyjmuje się również, że przedsiębiorca, który w terminie 14 dni kalendarzowych nie odpowiedział konsumentowi na jego żądanie naprawy, wymiany lub obniżenia ceny uznał jego roszczenie.
Natomiast Deichmann przerzucał na konsumentów obowiązek zapoznania się z odpowiedzią na złożone reklamacje poprzez konieczność osobistej wizyty w sklepie.



Elementy ozdobne to część obuwia, kazus firmy Bata

Zakwestionowano zasady użytkowania i konserwacji obuwia, które Bata dołączała do sprzedawanego obuwia. Wątpliwości wzbudziła znajdująca się w nich informacja: Produkty z elementami ozdobnymi w postaci cekinów, koralików oraz innych podobnych nie podlegają reklamacji na ich ścieranie, zgubienie lub uszkodzenie. Elementy ozdobne nie mają wpływu na jakość użytkowanego produktu.


UOKiK stwierdził, ze spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i wprowadzała ich w błąd co do przysługującego prawa do reklamacji. W ocenie Urzędu przedsiębiorca nie miał prawa wyłączyć swojej odpowiedzialności za uszkodzenie elementów ozdobnych obuwia i informować konsumentów, że nie stanowi ono podstawy do uwzględnienia, a tym bardziej - do złożenia reklamacji. W ocenie Urzędu uszkodzenie ozdobnych elementów może być dla użytkownika obuwia tak samo istotne, jak innego rodzaju wada fizyczna powstała w samej strukturze buta. Żaden przedsiębiorca nie może zatem odmówić przyjęcia reklamacji konsumenta, tylko z tego powodu, że uszkodzeniu uległ element ozdobny obuwia, a funkcjonalność buta nie zmieniła się. Konsumenci mają prawo oczekiwać, że towar, który otrzymają, będzie spełniał ich oczekiwania przez cały okres trwania odpowiedzialności sprzedawcy (tj. dwa lata) – również w zakresie walorów estetycznych.

Podziel się tekstem ze znajomymi:

« Powrót

Zobacz również

Jak kupować perfumy - poradnik Zakupologika

W okresie przedświątecznym wzrasta ilość sprzedawanych perfum – to elegancki prezent, jednakże, dość...

Jak dbać o skórę latem

ABC letniej pielęgnacji skóry. Bądźcie piękni i bezpieczni.

KOMENTARZE

© Zakupologicy.pl 2012
Projekt i realizacja: MasterCMS