Jak dbać o skórę – zacznij od menu!

Nawet najdroższe kosmetyki nie wystarczą jeżeli nie dostarczamy organizmowi właściwych ilości odpowiednich produktów. Swój program pielęgnacji skóry zacznij od zmian w codziennym menu – to pyszne i zakupologiczne zarazem.


ZDROWY TŁUSZCZYK

Tłuszcz jest bardzo ważnym elementem diety. Zapewnia sprężystość komórek skóry oraz sprawia, że zachowują one odpowiednie nawilżenie.

Jeśli jest go za mało, ściany komórkowe stają się bardzo cienkie lub wręcz poprzerywane i tracą wilgoć, czego widocznym objawem jest silne przesuszenie. Jednak nie każdy rodzaj tłuszczu jest jednakowo zdrowy. W naszej diecie powinniśmy przede wszystkim uwzględniać nienasycone kwasy tłuszczowe. Są źródłem energii oraz budulcem i nośnikiem wielu ważnych dla naszego organizmu witamin. Występują w olejach roślinnych, oliwie z oliwek, pestkach dyni i słonecznika, orzechach oraz tłustych rybach morskich takich jak: halibut, łosoś, makrela czy mintaj – wymienia Agnieszka Piskała  Starszy Specjalista ds. Żywienia w Nestlé.

Powinniśmy natomiast uważać, by nie przesadzić z tłuszczami nasyconymi, czyli pochodzenia zwierzęcego. Znajdziemy je przede wszystkim w wędlinach, mięsie, wysokoprocentowej śmietanie oraz ciastach, do przygotowania których wykorzystuje się utwardzone tłuszcze roślinne. Duże ich ilości przyczyniają się do występowania chorób dietozależnych – otyłości, nadwagi czy miażdżycy.

Tłuszcze roślinne zawierają dużo witaminy E, a tłuszcze zwierzęce są bogate w witaminę A – wyjaśnia Agnieszka Piskała i tłumaczy: retinol, czyli witamina A w czystej postaci, oddziałuje na naskórek przyczyniając się do wygładzenia skóry, poprawienia jej struktury i kolorytu. Decyduje o prawidłowym formowaniu się komórek skóry, normalizuje ich dojrzewanie i podziały. Dzięki temu sprzyja odnowie komórkowej. Witamina E natomiast, zwana witaminą młodości, działa w organizmie jako antyoksydant tj. wychwytuje krążące po nim wolne rodniki, które niszczą strukturę kolagenu. Zniszczone włókna kolagenowe powodują, że skóra jest mniej jędrna, ma większą skłonność do przesuszania i powstawania zmarszczek.

W naszej diecie warto zatem postawić na ryby morskie, orzechy, pestki dyni i słonecznika, olej roślinny oraz czerwone i żółte warzywa, a także owoce. Zawarte w nich tłuszcze nie spowodują powstania dodatkowej tkanki tłuszczowej, a wręcz przeciwnie – zapewnią nam piękny wygląd.


WODA PIĘKNA DODA


Brak wody w codziennej diecie jest jednym z głównych powodów nadmiernie przesuszonej skóry. Osoba dorosła, przy małej aktywności fizycznej, powinna spożywać w ciągu dnia ok. 1,5 litra płynów. Najlepiej małymi łykami, ponieważ tylko w ten sposób mikroelementy dostarczane organizmowi są wykorzystywane w głębokich warstwach skóry. Natomiast wypicie dużej ilości płynu w krótkim czasie zmusza nerki do szybkiej filtracji, w związku z czym woda jest wydalana, a nie zatrzymywana w organizmie.


Najlepszym źródłem nawilżenia naszej skóry jest oczywiście woda, jednak może to też być np. niesłodzona kawa czy herbata, które składają się z niej w ok. 90% – mówi Agnieszka Piskała i dodaje: Do ogólnego bilansu nie zalicza się natomiast słodkich napojów gazowanych oraz soków owocowych. Ze względu na dużą zawartość cukru wypłukują one wodę z organizmu i jeszcze bardziej go odwadniają.

Według naukowców z Institute of Medicine of the National Academies, 20% wody, którą dostarczamy organizmowi, pochodzi ze spożywanej przez nas żywności. Do produktów składających się z niej w ok. 85% zaliczamy m.in. ogórki, selery, buraki czy marchew.


OWOCE I WARZYWA – NA SUROWO


Warzywa i owoce najlepiej jest spożywać w formie nieprzetworzonej, ponieważ w ten sposób możemy nie tylko odpowiednio nawilżyć skórę, ale też dostarczyć organizmowi najwięcej niezbędnych składników odżywczych. Grupą, która szczególnie powinna o tym pamiętać są osoby chore na atopowe zapalenie skóry, ponieważ tylko jedzenie tego typu produktów nie powoduje nasilenia się objawów choroby – dodaje Agnieszka Piskała.

Szczególnie polecane:

Truskawki, papryka, jabłka, kiwi – źródło witaminy C
Marchewka, morele, brzoskwinie, pomarańcze – źródło prowitaminy A
Pomidory – źródło likopenu, który zapobiega starzeniu
Awokado – źródło witaminy E

Aby ułatwić organizmowi wchłanianie witamin tłuszczorozpuszczalnych tzn. A i E, warto do sałatek na bazie warzyw dodać np. łyżkę oleju lub majonez.


Podziel się tekstem ze znajomymi:

« Powrót

Zobacz również

Jak kupować perfumy - poradnik Zakupologika

W okresie przedświątecznym wzrasta ilość sprzedawanych perfum – to elegancki prezent, jednakże, dość...

Jak dbać o skórę latem

ABC letniej pielęgnacji skóry. Bądźcie piękni i bezpieczni.

KOMENTARZE

© Zakupologicy.pl 2012
Projekt i realizacja: MasterCMS